Fritidsledare i socialpedagogiskt arbete

De ungas framtid blir din vardag

Som fritidsledare har du en viktig roll i barns och ungas liv. Genom att vara en närvarande, lyhörd och stödjande vuxen stärker du deras trygghet, självkänsla och välmående. 

Med rätt arbetssätt och ett engagerande ledarskap kan du bli en förebild – någon att vända sig till för stöd och vägledning, dela glädje med och inspireras av, men också utmanas av för att växa som person.

I mötet med unga – var och en med sina unika livssituationer, drivkrafter och utmaningar – har fritidsledaren möjlighet att göra verklig skillnad. 


Vad innebär det socialpedagogiska arbetet?

Fritidsledarskap handlar inte bara om att skapa meningsfulla aktiviteter, utan också om att se, förstå och stötta varje individ utifrån deras behov och förutsättningar. Därför har fritidsledarutbildningen på Valla folkhögskola en stark grund i socialpedagogik. 

 

Socialpedagogik är ett arbetssätt som kombinerar kunskap om människor med praktiskt stöd i sociala sammanhang. Målet är att främja delaktighet och stärka individens plats i gruppen och i samhället. 


Utbildningen kombinerar teori och praktik. Du får kunskap om socialpedagogik och hur den används i fritidsledarrollen, bland annat genom kurser i psykologi och sociologi. Samtidigt utvecklar du din förmåga att planera, leda och utvärdera aktiviteter som bygger på delaktighet och respekt.


Genom att läsa till fritidsledare i socialpedagogiskt arbete på Valla folkhögskola får du en bred och efterfrågad kompetens. Du rustas för att arbeta i en vardag där fritid och socialt stöd hänger ihop, och där du blir en viktig vuxen i ungas liv.

Bra att veta om kursen:

Terminstider:

HT 2026-08-17 – 2026-12-18
VT 2027-01-11 – 2027-06-11

HT 2027-08-xx – 2027-12-xx
VT 2028-01-xx – 2028-06-xx

Ansökningsperiod:

Ansökan öppnar den 13 december

Längd:

2 år

Studietakt:

Helfart

Behörighet:

Om du inte har grundläggande behörighet kan du ändå söka utbildningen med reell kompetens. Det betyder att du visar vad du kan och har lärt dig genom erfarenhet – till exempel genom jobb, praktik, föreningsliv eller annat du gjort i livet, inte bara genom skolan. För dig som vill bli fritidsledare kan det till exempel vara att du har arbetat med barn och ungdomar, varit ledare i en förening eller planerat fritidsaktiviteter.

Studiemedelsberättigad:
Ja

Fritidsledare i socialpedagogiskt arbete på Valla är kvalificerad enligt SeQF. 

Utbildningens innehåll:

  • Grundkurs i psykologi
  • Socialpsykologi
  • Socialpedagogik
  • Samhälle, fritidskultur och
    fritidsarbete
  • Sociologi
  • Öppen fritidsverksamhet
  • Pedagogik och ledarskaps-
    utveckling
  • Ledarskapsteori
  • Gruppsykologi
  • Pedagogik
  • Fritidsarbetes metodik
  • Process- och projekt
  • Samspel i grupp
  • Utomhuspedagogik
  • Vinterutbildning
  • Fritiden som forskningsfält
  • Arbetsförlagt lärande (APL)

Hur är utbildningen upplagd?

Utbildningen ger dig en helhetsförståelse för hur människor fungerar. Du får kunskap från flera olika ämnen och lär dig både genom teori och praktiska övningar. Genom samtal och diskussioner med andra utvecklar du även din förståelse för olika perspektiv och livssituationer. 

Du får också prova metoder och verktyg som fritidsledare använder i sitt arbete, till exempel inom rörelse, natur, kreativt skapande och digitala uttryck. 

 

Varje läsår innehåller åtta veckor praktik, där du får värdefull erfarenhet från arbetslivet. Under utbildningen möter du dessutom gästföreläsare från olika delar av branschen, vilket ger inblick i hur yrket ser ut i praktiken.

 

Du kan läsa mer om utbildningens innehåll till höger.

Hur ser arbetsmarknaden ut?

Som fritidsledare med inriktning mot socialpedagogiskt arbete har du en bred och spännande arbetsmarknad framför dig. Din kompetens inom pedagogik, ledarskap, psykologi och socialpedagogik är efterfrågad inom många olika områden, till exempel inom skola, fritidsverksamhet, vård och omsorg (som behandlingshem, LSS-boenden, öppen- och slutenvård), men också inom föreningsliv och barn- och ungdomsverksamhet i olika trossamfund.


Du kan också arbeta med personer med funktionsvariationer eller äldre. Oavsett målgrupp handlar arbetet om att kunna initiera, leda och utveckla verksamheter som svarar mot människors behov – och samtidigt bidra till ett mer inkluderande samhälle. 


Alla som tog examen från Vallas fritidsledarutbildning 2024 fick arbete inom bara några månader. På nationell nivå ligger siffran på 96,5 procent. 

Ansökan till höstterminen 2026

Ansökan öppnar i december. Ansök till Fritidsledare i socialpedagogiskt arbete här på webben. Det är viktigt att du bifogar bestyrkta betyg över alla dina meriter. För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier, eller reell kompetens, samt särskild behörighet i svenska 2.

Har du frågor om
utbildningen, ansökan eller antagningsarbetet?

Kontakta Johan Sandin jsn@valla.nu

 
Läs mer om fritidsledaryrket och framtidsmöjligheter.

www.fritidsledarskolorna.se

Gå gärna in och följ den aktuella utbildningen i deras vardag.

Instagram

Röster från utbildningen

Varför valde du att läsa till Fritidsledare?
Jag ville jobba med människor, framför allt ungdomar. Jag vill vara med och finnas där, för att kunna stötta, coacha och uppmuntra.

Det bästa med utbildningen…
Att hitta sig själv och växa som person, man utvecklade sitt ledarskap. Man visste vem man var när man skulle ut och jobba.

Det var mycket grupparbete där vi jobbade som ett arbetslag för att förbereda oss för yrket. Vi tränade på hur man hanterar konflikter, hur man bemöter med olika ledarskapsstilar, hur man ger feedback. Det kan jag använda både i arbetslivet och vardagslivet.

De som utbildar är pedagoger och inte lärare, de var så duktiga och engagerade.

Fick du jobb efter utbildningen?
Jag fick heltidsanställning direkt när jag kom ut på arbetsmarknaden, på Ung Puls.

Vad vill du lyfta fram från utbildningen?
Att det inte bara är plugg och tentor utan att man jobbar mycket praktiskt tillsammans. Ledarskap, feedback, metoder, nätverk, logistik, personutveckling och så vidare.

Vad var det bästa med fritidsledarutbildningen?
De här två åren har varit de roligaste i hela mitt liv. Engagerade lärare och vi kom så bra överens i klassen. Alla brann för det vi höll på med och vi tog till vara på varandras kompetenser.

Jobbet med ungdomar handlar om att förstå och se behov. På utbildningen fick vi både teori och praktik. Vi fick prova det praktiska i verkligheten och kunde sätta ord på teorierna. Det fanns en röd tråd genom allt.

Vad gör du nu efter utbildningen?
Jag jobbar på grundsärskola och trivs så bra. Jag har användning för det som var i utbildningen. När man börjar läsa tror man bara att man kan jobba på fritidsgård men man inser hur brett det är när man går utbildningen.

Varför valde du att läsa till Fritidsledare?
Jag ville jobba med människor, sen har intresset växt för att jobba med ungdomar, där behövs det verkligen.

Vad var bra med utbildningen?
Den har hjälpt mig att tänka annorlunda och växa även på det personliga planet, bland annat med ett nytt intresse för samhällsfrågor. Utbildningen gjorde att jag kom med i matchen, vi diskuterade alla möjliga frågor även de med lite tabu. Sen var det väldigt enkelt att få jobb efteråt.

Jag har också blivit väldigt medveten om mig själv. Vi har gjort övningar för att kunna känna sig självsäker och jobbat med gruppdynamik.

Hur arbetar du med ungdomar?
Jag ger dem möjlighet till en värdefull fritid. Vi pratar om olika uppgifter, och vi pratar ut. Jag är en person som de kan känns sig trygg med. Nån som de har närmare kontakt med än skolan. Vi ger en plattform för ungdomar att ha en vuxen de kan lita på och utmanas av.

Vad tycker du att vi ska berätta om när det gäller utbildningen?
Att området är så brett. Du kan jobba på ett kontor, på LSS-boende, i kriminalvården, skolan… Du väljer själv var du passar in. Det var bra med praktiken också för då känner man var man passar in. Att få så mycket möjligheter med en enda utbildning är något av det häftigaste jag varit med om. Förmågan att utvecklas och flera ingångsluckor till flera olika jobb utöver dina egna intressen.

Så går antagningen till

När vi har tagit emot alla ansökningar till utbildningen går vi igenom dem noggrant.

Alla sökande som uppfyller behörighetskraven kallas till skolan för intervjuer och andra antagningsmoment.Även sökande som ännu inte uppfyller behörighetskraven, men som kan bli behöriga under pågående termin, bjuds in till skolan. Om en sökande helt saknar behörighet kan vi också ta kontakt för en uppföljande intervju.

Vi kontaktar även de referenser som anges i ansökan, och i vissa fall genomför vi kompletterande intervjuer med sökande.Efter att alla steg är genomförda gör vi en samlad bedömning utifrån betyg, erfarenheter, intervjuintryck och referenser. I vissa fall kan antagning ske preliminärt medan vi väntar på kompletterande betyg.

Antagningsbesked skickas ut tidigast den 15 maj.

Avgifter och kostnader

All undervisning är avgiftsfri. Däremot tillkommer en serviceavgift samt kostnader för mat och eventuell hyra. Serviceavgiften är 700 kronor per termin och täcker olycksfallsförsäkring, kopieringsavtal samt vissa måltider i samband med gemensamma aktiviteter och temadagar.

Måltider erbjuds till en kostnad av 465 kronor per vecka. I detta ingår kaffe eller te från klockan 8.00, förmiddagsfika samt lunch där du alltid kan välja mellan tre rätter, varav en är vegetarisk. Till lunchen ingår även salladsbuffé, kaffe eller te samt möjlighet till specialkost vid exempelvis allergier. Betalning för måltider sker i slutet av varje månad, medan eventuell hyra betalas månadsvis i förskott.

Utöver detta tillkommer kostnader för litteratur på cirka 2 000 kronor för hela utbildningstiden (vid köp av ny litteratur – begagnade böcker finns ofta till lägre pris). Samt 2 400 kronor för studieresor och aktiviteter, vilket motsvarar 600 kronor per termin.

Har du frågor eller vill veta mer? Kontakta oss gärna – våra kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar.