Valla Game-deltagare startar egen spelstudio: ”Skolan öppnade viktiga dörrar till branschen”

Publicerat

Redan första dagen på Valla folkhögskolas Game-utbildning fann Mattias Wedin och
Dennis Vedin varandra. Nu, snart två år senare, delar de inte bara en stark vänskap
utan även den gemensamma spelstudion Borrowed Soul.

– Idén om att starta en egen studio växte fram tidigt. Förutom att vi delar intresset för
spelutveckling och det kreativa, kompletterar vi också varandra väldigt bra, säger
Mattias Wedin.

Den ena med färdigheter inom grafisk design, den andra inom programmering, så var
det något av en ”perfect match”. Till hösten lanseras deras första egenutvecklade
spel, Void Mother: Survivor. Ett actionfyllt datorspel där spelaren har makten,
beskriver Mattias Wedin.

– Vi vill ge spelaren möjlighet att bygga sin egen story, och att man ska kunna spela
det flera gånger om och hela tiden nå nya nivåer eller miljöer. Målet är att man ska få
en ”wow-känsla” när man spelar.

För både Mattias och Dennis väcktes fascinationen för spelets värld i tidig ålder.

– Nascar Racing som kom ut 1995 är ett av mina starkaste minnen. Det installerades
på disketter, för att sedan gå varmt, berättar Mattias Wedin.

Trots det starka intresset har de båda hunnit utforska karriärer inom andra branscher.
Men drömmen om den egna spelstudion har alltid funnits där. Utbildningen på Valla
blev startskottet.

– Valle Game har öppnat flera viktiga dörrar in till branschen och gjort att vi nu vågar
satsa. Kontaktnätet som vi fått här har också stor betydelse, säger Dennis Vedin,
som särskilt lyfter Vallas starka samarbete med inkubatorn East Sweden Game i
Linköping.

I juni tar de examen. Då är planen att fortsätta satsa på utvecklingen av Borrowed
Soul, och redan nu sås fröna till nästa spel.

– Det här är vår stora dröm och passion. Vi vill inget hellre än att fortsätta helhjärtat
med detta.

Läs mer om utbildningen och ansök här.

Fler
Artiklar